Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów uprzejmie informuje, że w czasie jego nieobecności Konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy prawnej instytucji, których wykaz umieszczony jest poniżej.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów |
Magdalena Trzewiczek
Starostwo Powiatowe w Trzebnicy
ul. Ks. Dziekana Wawrzyńca Bochenka 6
e.mail. m.trzewiczek@powiat.trzebnica.pl
ZADANIA POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW:
- Prowadzenie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów
- Współdziałanie z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
- Możliwość wytaczania powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowania, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów
- Możliwość występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów
WARUNKI UZYSKANIA POMOCY, WŁAŚCIWOŚĆ MIEJSCOWA I RZECZOWA RZECZNIKA KONSUMENTÓW:
Podstawą działalności rzecznika konsumentów jest ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Trzebnicy jest właściwy rzeczowo w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów - osób fizycznych, dokonujących z przedsiębiorcą (osobą prawną, jednostką organizacyjną, ale także osobą fizyczną, prowadzącą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową) czynności prawnych, niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Trzebnicy, wykonując zadanie powiatu, w zakresie ochrony praw i interesów konsumentów, udziela porad i informacji prawnej wyłącznie mieszkańcom powiatu trzebnickiego, ze wskazaniem, że miejscem zamieszkania osoby fizycznej – konsumenta jest miejscowość, w której przebywa z zamiarem stałego pobytu, w sporze z przedsiębiorcą mającym siedzibę lub oddział na terenie Polski.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów podejmuje działania sprawach, dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego, wynikającego z właściwych przepisów. Interwencje rzecznika mają charakter polubowny i nie ma on wpływu na formę i treść udzielanych przez przedsiębiorców odpowiedzi oraz nie jest uprawniony do kształtowania ich postaw, opinii i stanowisk w odniesieniu do spraw, w których podejmuje czynności zgodnie z ustawą. Przedsiębiorcy mogą nie podzielić argumentacji rzecznika, podtrzymując swoje, negatywne decyzje w sprawach, co oznacza, że dla dalszego dochodzenia roszczeń pozostaje konsumentom droga przed sądem powszechnym. Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie dysponuje środkami za pomocą, których mógłby wpływać na podejmowanie decyzji o spełnieniu roszczeń konsumenta. Rzecznik nie ma również kompetencji do przeprowadzenia postępowania dowodowego, wydawania nakazów czy zakazów, nie posiada uprawnień kontrolnych, nie nakłada kar, nie posiada możliwości powołania rzeczoznawcy oraz nie będąc ustawowo uprawnionym do żądania wydania dokumentów przez przedsiębiorców, rzecznik nie przeprowadza dowodów w zgłoszonych sprawach.
Analiza zgłaszanych spraw pod kątem naruszenia praw i interesów konsumentów opiera się wyłącznie o przedłożoną rzecznikowi dokumentację, na którą, w zależności od jej rodzaju, składają się w szczególności treści: umów, regulaminów, OWU, dowodów zakupu (faktur, paragonów, rachunków), protokołów odbioru, zgłoszeń reklamacyjnych oraz prowadzonych korespondencji między stronami sporu.
Porady w celu ochrony praw i interesów konsumentów są udzielane przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Trzebnicy od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00-15:00:
- w formie telefonicznej pod numerem: 71 3879578
- podczas wizyty bezpośredniej w Starostwie Powiatowym w Trzebnicy, przy ul. Leśnej 1 .
Wizyta w biurze nie wymaga wcześniejszego umawiania się, natomiast prosimy o zabranie ze sobą wszystkich dokumentów związanych ze zgłaszanym problemem.
Miejski Rzecznik Konsumentów rozpatruje pisemne wnioski w kolejności ich wpływu.
Wniosek powinien zawierać, w szczególności:
- wskazanie osoby, od której pochodzi (imię i nazwisko) i jej adres do zamieszkania (można podać także adres do doręczeń, nr telefonu i/lub adres e-mail),
- wskazanie żądania konsumenta wobec przedsiębiorcy,
- chronologiczny opis okoliczności sprawy (w tym m.in.: datę zawarcia umowy, datę stwierdzenia nieprawidłowości, datę złożenia reklamacji)
- wskazanie na czym, zdaniem wnioskodawcy, polega naruszenie jego praw jako konsumenta,
- kopie dokumentów istotnych dla sprawy, np.:
- 1) dowód zawarcia umowy (paragon),
- 2) dokumenty stwierdzające fakt zgłoszenia reklamacji,
- 3) kartę gwarancyjną,
- podpis wnoszącego konsumenta
Wypełniony, wydrukowany i podpisany własnoręcznie wniosek wraz z załącznikami można złożyć osobiście lub pisemnie za pośrednictwem:
- poczty tradycyjnej
- ePUAP
- e-doręczeń
- e-maila (z podaniem imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania /ewentualnie adresu do doręczeń, nr telefonu/);
Wzory pism do wykorzystania:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Trzebnicy informuje, że w przypadku nieobecności Rzecznika w Biurze, bezpłatne porady dla konsumentów są udzielane przez:
1. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie
Pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
![]() |
801 440 220; 22 266 7676 (opłata wg taryfy operatora; pn - pt 10:00-18:00) |
![]() |
poradydlakonsumentów.pl /formularz kontaktowy/ |
![]() |
https://uokik.gov.pl/pomoc-dla-konsumentow |
2. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu
ul. Ofiar oświęcimskich 15A
50-069 Wrocław
![]() |
71 3442038 (pn - pt 9:00 – 15:00, śr 9:00 – 17:00) |
![]() |
sekretariat@wiih.wroclaw.pl |
![]() |
https://www.gov.pl/web/wiih-wroclaw |
3. SPORY TRANSGRANICZNE:
Europejskie Centrum Konsumenckie
ul. Powstańców Warszawy 1 ;
00-950 Warszawa
![]() |
22 55 60 600 (pn – pt 10:00 – 13:00) |
![]() |
ECCNET-PL@ec.europa.eu |
![]() |
https://konsuemnt.gov.pl |
4. USŁUGI TELEKOMUNIKACYJNE I POCZTOWE:
Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej
ul. Giełdowa 7/9
01-211 Warszawa
![]() |
22 33 04 000 /tonowo 1/ (pn – pt 8:15 – 16:15) |
![]() |
Formularz kontaktowy |
![]() |
cik.uke.gov.pl |
Delegatura Urzędu Komunikacji Elektronicznej we Wrocławiu
ul. Traugutta 1/7
50-449 Wrocław
![]() |
71 34 88 650 |
![]() |
wroclaw@uke.wroclaw.pl |
![]() |
https://uke.gov.pl/delegatura-uke-we-wroclawiu/ |
5. UBEZPIECZENIA I FINANSE:
Rzecznik Finansowy
Al. Jerozolimskie 87
02-001 Warszawa
![]() |
22 33 37 325; 22 33 37 328 |
![]() |
porady@rf.gov.pl |
![]() |
https://rf.gov.pl/ |
6. ENERGIA I PALIWA:
Punkt informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii i Paliw Gazowych
Pytania można przysłać pocztą na adres: Urząd Regulacji Energetyki
ul. Towarowa 25a
00-869 Warszawa /z dopiskiem: Punkt Informacyjny/
![]() |
22 24 42 636 (pn - pt 8:00 – 15:00) |
![]() |
drr@ure.gov.pl |
![]() |
ure.gov.pl |
Południowo – Zachodni Oddział Terenowy Urzędu Regulacji Energetyki Wrocław
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 49-57
50-032 Wrocław
![]() |
71 72 54 601 /sekretariat/ |
![]() |
wroclaw@ure.gov.pl |
![]() |
https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/oddzialy-terenowe/808,Poludniowo-Zachodni-OT-we-Wroclawiu.html |
7. PODRÓŻE KOLEJOWE:
Urząd Transportu Kolejowego (informacja o prawach pasażerów)
Aleje Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
![]() |
22 46 04 080 |
![]() |
pasazer@utk.gov.pl |
![]() |
utk.gov.pl |
8. PODRÓŻE LOTNICZE:
Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa
![]() |
22 52 07 200 |
![]() |
pasazerlotniczy@ulc.gov.pl |
![]() |
pasazerlotniczy.ulc.gov.pl |
9. ZADŁUŻENIE:
Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej (Centrala)
ul. Legionów 126
81-472 Gdynia
![]() |
58 62 49 872 |
![]() |
skef@skef.pl |
![]() |
www.skef.pl |
10. NARUSZENIE PRZEPISÓW O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH:
Urząd Ochrony Danych Osobowych
ul. Stawki 2
00-193 Warszawa
![]() |
606 950 000 (pn - pt 10:00 – 14:00) |
![]() |
kancelaria@uodo.gov.pl |
![]() |
uodo.gov.pl |
Biuro Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Praw Obywatelskich we Wrocławiu
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław
![]() |
22 20 98 560 |
![]() |
wroclaw@brpo.gov.pl |
![]() |
bip.brpo.gov.pl |
11. Na terenie powiatu trzebnickiego, dla jego mieszkańców, uruchomiony został Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej, prowadzonej przez adwokatów i radców prawnych zlokalizowany w:
Starostwie Powiatowym w Trzebnicy: ul. Leśna 1, Trzebnica (pn -pt 8:00 – 12:00; wt 9:00 – 13:00),
Urzędzie Gminy Zawonia: ul. Trzebnicka 11, Zawonia (pt 8:00 – 12:00).
W sytuacjach wyjątkowych, bardzo pilnych kontaktować się można z Sekretarzem Powiatu.
INFORMACJE:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów poleca ogólnodostępne strony internetowe innych urzędów i organizacji zajmujących się ochroną konsumentów.
1. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie
Pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
T: 801 440220; 22 2667676 (opłata wg taryfy operatora; pn - pt 10:00-18:00)
@: poradydlakonsumentów.pl /formularz kontaktowy/
WWW: https://uokik.gov.pl/pomoc-dla-konsumentow
Na stronie UOKiK znaleźć m.in.:
- wyszukiwarkę rzeczników konsumentów na terenie kraju Rzecznicy konsumentów
- dane innych organizacji i urzędów zajmujących się świadczeniem pomocy dla konsumentów https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
- rejestr klauzul niedozwolonych UOKiK - rejestr klauzul niedozwolonych - Strona główna
- rejestr podmiotów uprawnionych dla niektórych sektorów lub usług Gdzie znaleźć pomoc
2. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu
ul. Ofiar oświęcimskich 15A
50-069 Wrocław
T: 71 3442038 (pn - pt 9:00 – 15:00, śr 9:00 – 17:00)
@: sekretariat@wiih.wroclaw.pl
WWW: https://www.gov.pl/wiih-wroclaw
Można tam znaleźć m.in.:
- Listę rzeczoznawców ds. jakości produktów lub usług przy Dolnośląskim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej https://www.gov.pl/web/wiih-wroclaw/lista-rzeczoznawcow
- informacje na temat Stałego Sadu Polubownego Stały Sąd Polubowny - Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej we Wrocławiu - Portal Gov.pl
3. SPORY TRANSGRANICZNE:
Europejskie Centrum Konsumenckie
ul. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
T: 22 55 60 600 (pn – pt 10:00 – 13:00)
AKTY PRAWNE:
1) Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów / Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 października 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
2) Ustawa z dnia z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta /Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o prawach konsumenta
3) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. / Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 czerwca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Kodeks cywilny
Ważne informacje dotyczące ochrony danych osobowych konsumentów:
Obowiązek informacyjny (RODO):
1. Administratorem danych osobowych konsumentów jest Starosta Trzebnicki z siedzibą w Trzebnicy (55-100) przy ul. Ks. Dz. W. Bochenka 6;
2. Inspektor Ochrony Danych Osobowych Starostwa Powiatowego w Trzebnicy dostępny jest pod adresem iod@powiat.trzebnica.pl
3. Celem zbierania danych osobowych jest ochrona praw konsumentów wynikająca z ustawy z 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Podstawą prawną przetwarzania jest art. 6 ust 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
4. Odbiorcą danych osobowych jest firma Madkom SA z siedzibą w Gdyni, podmioty świadczące obsługę prawną urzędu oraz przedsiębiorcy, a w szczególności: firmy prowadzące działalność gospodarczą, banki, towarzystwa ubezpieczeniowe bądź inne podmioty wskazane w niniejszym wniosku;
5. Podanie danych osobowych przez konsumenta jest wymogiem ustawowym, niezbędnym dla podjęcia czynności przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów wskazanych w ust 1. Ich niepodanie skutkuje pozostawieniem sprawy bez rozpoznania.
6. Wobec pozyskanych danych osobowych nie są podejmowane żadne zautomatyzowane decyzje, w tym nie jest stosowane profilowanie.
7. Dane osobowe konsumentów będą przechowywane przez Starostwo Powiatowe w Trzebnicy przez okres wskazany w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych;
8. Konsument ma prawo dostępu do swoich danych osobowych (na podstawie art. 15 RODO);
9. Konsument ma prawo do sprostowania swoich danych osobowych (na podstawie art. 16 RODO);
10. Na podstawie art. 18 RODO Konsument ma prawo do żądania od administratora ograniczenia przetwarzania jego danych osobowych (z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO);
11. Na podstawie art. 21 RODO Konsument ma prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, jednak wyłącznie w sytuacji, gdy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych byłby art. 6 ust. 1 lit. a, e lub f. RODO.
12. Konsument ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (00-193 Warszawa, ul. Stawki 2), gdy uzna, że przetwarzanie jego danych osobowych narusza przepisy RODO;
13. Konsument nie ma prawa do żądania usunięcia danych osobowych, ponieważ przetwarzanie jest niezbędne do wywiązania się z obowiązku prawnego – (ograniczenie tego prawa wynika z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO);
14. Konsument nie ma prawa do przenoszenia danych osobowych, (ograniczenie tego prawa wynika z art. 20 ust 1, lit a) i b) – podstawą przetwarzania nie jest udzielona zgoda ani nie odbywa się ono w sposób zautomatyzowany);
15. Konsumentom nie przysługuje prawo do sprzeciwu, w oparciu o treść art. 21 RODO, gdy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO - wypełnienie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (patrz również pkt. 10).